Rista in - Inspiration är ett kvalitativt projekt i skönlitterärt skrivande och läsande för unga där författaren Per Ole Perssons egna skrivande används som katalysator för att generera kreativa skrivprocesser och läsintresse. Projektet riktar sig till unga i högstadieåldern och genomförs på skola eller bibliotek i samarbete med svensklärare och bibliotekarie. Det börjar som ett klassiskt författarbesök med uppläsning ur Per Ole Perssons förtätade och högaktuella roman/ljudbok Vildhund, som skönlitterärt beskriver incheckning och ett par dagars vistelse på Råby ungdomshem utanför Lund, sett från en ensamkommande marockansk killes perspektiv. Boken ger en helt unik inblick i den verklighet som möter en ung människa i systemets absoluta ytterkant och har en förmåga att skapa skriv- och läsintresse även hos unga killar. Den hanterar teman som våld, kontroll, isolering och kamratskap. "Det har varit en glädje att läsa din bok, även om jag tvekar vid ordet glädje, för det är ju också ett mycket svart universum som boken reser. Och så finns det samtidigt en djup medkänsla i texten. Så hjärtligt tack.” skriver författaren Peter Høeg om Vildhund. ”Häpnadsväckande bra berättelse som skildras på ett naket och okomplicerat sätt”, bloggar Rickard Dahlgren. ”En viktig, angelägen och stor berättelse”, bloggar Jane Andersen om den danska utgåvan. Vid nästa tillfälle läser Per Ole Persson kanske ur sin kommande roman Det stora regnet, ett intensivt äventyr på Guatemalas högland, eller ur sin kritikerrosade roman Jaco (Albert Bonniers) som utspelar sig på ett krigshärjat Östtimor. Genom läsningen väcks känslor och kontakt med eleverna skapas. Frågorna är alltid många! Ett visst sätt att förhålla sig till språk, rytm och berättarperspektiv förmedlas också genom texterna och tas sedan direkt vidare in i de ungas egna skrivande via inspirerande miniföreläsningar. På skola avslutas projektet ofta med att eleverna tar författarens plats och läser upp sina nyskrivna alster. På bibliotek kanske en läs- och skrivgrupp har bildats som fortsätter att träffas ett tag. Med sig som minne får de unga varsitt signerat exemplar av Vildhund i ett vackert linnetrådsbundet hårdband.
Metoden till Rista in - Inspiration utvecklades i projektet Att skriva Esmeraldas (länk) i staden Esmeraldas i Ecuador och har sedan tagits vidare till skolor och bibliotek i Skåne. Syftet med projektet är att föra språket närmre de unga, öka deras tilltro till sin egen språkförmåga och stimulera deras intresse för skrivande, läsande och litteratur. Tidigare samarbetspartners är bland annat T4-skolan i Hässleholm, Naverlönnskolan i Svedala, Pilevallskolan och Vannhögskolan i Trelleborg, Strandskolan, Gottorpskolan och Bunkeflostrands bibliotek i Malmö.
”Bra och roligt att skriva berättelser. Jag har lärt mig att skriva mer utvecklat. Helt fantastiskt!!”
Alfred på Vannhögskolan i Trelleborg
“Jag är jätteglad och stolt över att ha varit med här. Jag har fått mycket inspiration och hjälp och tips med skrivandet och kommit ett steg närmare min dröm att bli författare.”
Liva på Bunkeflostrands bibliotek i Malmö
“Per Ole har hjälpt mig mycket. T.e.x. hur man börjar och handlingen. Tack!”
Ali på Bunkeflostrands bibliotek i Malmö
Rista in - Inspiration på skola genomförs på fem vanliga svensklektioner under cirka två veckor med en grupp på upp till 25 elever. Det sista tillfället bör vara en dubbellektion. På bibliotek är gruppen oftast inte större än tio personer och man jobbar djupare med skrivande och läsning vid fler tillfällen. De två grundformerna kan också kombineras till exempel genom att biblioteket bjuder in närliggande skolor till författarbesök i helklass, efter vilket de mest motiverade anmäler sig till en läs- och skrivgrupp på eftermiddagen en eller två gånger i veckan. Detta är en form som mycket framgångsrikt genomförts på Bunkeflostrands bibliotek i Malmö. Per Ole Persson utgår från Författarcentrums rekommendationer för författararvode. Projektet har finansierats av:
- Kulturrådet, Skapande skola
- Kulturrådet, Läsfrämjande insatser
- Malmö stad
- Svedala kommun